Singularity

Singularity

Kdo by nechtěl procházet staré sovětské vojenské komplexy z padesátých let, plné vzpomínek na Stalina, slunce všeho pokrokového lidu, opředené tajemstvím (což je v Rusku i kdejaká trafika, protože se o ničem nesmí mluvit) a hlídané vojáky (současnými)? Hlásíte se? Tak ti, co se hlásí, kliknou jinam, ostatní nechť čtou dál…

Hra Singularity nabízí přesně to, co jsem popsal. Základem je klasická FPS “běž a střílej” obohacená o řešení logických úloh a o prvek vylepšování (z RPG). Když mi o téhle hře Johnny říkal, přirovnával ji k Half-Life 2. “Jen místo gravity gunu máš TMD…” TMD, neboli Time Manipulating Device, je takový malý bazmeg, co má hráč na ruce, a s jeho pomocí si může hrát s časem, což je klíčový koncept celé hry. Proč?

Nastíním příběh – sovětská armáda v 50. letech objevila “element 99” na ostrově poblíž Kamčatky. E99 dokáže ovlivňovat čas. Vybudovali tam tedy vojenské výzkumné zařízení, kde vesele zkoumali, dokud nebouchnul nějaký stroj. E99 začal unikat, tamní fauna a flóra následně zmutovala, a navíc místy “prosakují” vzpomínky. V roce 2010 zase ruská armáda obnovila výzkum, což vedlo Američany k vyslání výzkumníka (hádejte, kdo to je?!), který se na ostrov dostal a jde ho zkoumat. Výzkumník (pro pomalejší dodám: Vy!) tedy čelí moderní ruské armádě, mutantům, ztrouchnivělým podlahám a flashbackům… Ale jakmile dostane do ruky (spíš na ruku) TMD, začne být ejchuchů.

TMD totiž dokáže různé pěkné kousky – posunout předmět časem dopředu (tedy nechat ho zestárnout) či dozadu (nechat ho omládnout), vytvořit “časovou bublinu”, ve které čas plyne pomaleji, a dokonce dokáže přitahovat a zahazovat věci (HL2…) Skvělé, úžasné a boží, když to takhle čtete, ale v realitě je to trošku střízlivější: stárnutí a mládnutí použijete především na vybrané schody (rozpadlé si zase postavíte), některé bedny (rozpadlé si obnovíte), smazané nápisy (opět  se ukážou), rostliny a vojáky. Není to tedy tak, že byste si šoupali časem ad lib a nechali třeba zestárnout zeď, která vám brání v postupu (to by byl hack!) nebo tak něco.  Asi nejlíp to funguje u vojáků – vyšlete na něj mocné kouzlo, a voják zestárne a zemře. Mutant taky. U rostlin je to spíš přepínač “objev se – zmiz”, u nápisů je to naprosto zbytečné, protože vám téměř k ničemu nejsou, u schodů to je zase jen “postav schody – zbourej schody” (jen některé!)  a u beden to slouží buď k obnovení bedny se zásobami, nebo jako pomůcka pro řešení hlavolamů. Totiž “nová bedna” má výšku V, “stará bedna” má výšku V/2, takže například “pootevřená vrata” řešíte pomocí zestárnuté bedny, kterou zastrčíte pod vrata, a pak ji “omladíte”, ona se zvýší, a tím nadzdvihne vrata.

Časová bublina je zase způsob, jak něco na chvíli “zmrazit” – třeba lopatky ventilátoru či padající vrata (na cca pěti místech). Do bubliny můžete chytit i vojáky – a pak je třeba postřílet samopalem a sledovat, jak se hroutí k zemi, když vliv bubliny vyprchá. Další využití E99 představuje doplněk pro zbraně – u odstřelovací pušky zpomalí čas, takže si můžete přesně zamířit, u jiného typu pušky dokáže  “bullet time” řídit směr projektilu.

Je to trochu… hmmm… no, dobré, ale čekal jsem od toho víc, když jsem to četl. Napadá mě třeba logická hra, založená právě na TMD a na možnosti hrát si s časem, kde by to bylo opravdu skvělé a úžasné; v Singularity je to jen jiný název pro “manipulaci s předměty”. Pamatujete, jak v HL2 můžete gravity gunem přitáhnout cokoli, co se někde válí nebo je jen slabě přišroubované? No tak přesně tohle v Singularity nejde. TMD můžete použít jen tam, kde to tvůrci výslovně povolili, a nebojte, že jej nepoužijete – většinou je jeho použití nezbytné pro další postup ve hře. Škoda.

Nakousl jsem příběh. Ve hře se povalují haldy zápisníků a kotoučových magnetofonů, kde si můžete nechat přehrát vzkazy tehdejších obyvatel. Získáte tak spoustu materiálu, který vám bude naprosto k ničemu. Ale naprosto. Nezískáte z něj vodítka nebo body nebo znalosti a zkušenosti. Nic. Jen dokreslují atmosféru. Další škoda – ve hře to je jen jako možnost, jak si prodloužit herní čas, ale na funkci to nemá vliv, Jaromíre. Příběh tedy můžete směle ignorovat.

TMD i zbraně můžete vylepšovat, pokud tedy nasbíráte dostatek kreditů, bodů, “blueprintů” a jánevímčehoještě. Čas od času pak narazíte na “terminály”, buď pro vylepšení TMD, nebo pro úpravu (a výběr) zbraní.  Můžete tak zrychlit obnovování zdraví, zpřesnit míření, zvýšit počet lékárniček nebo prodloužit trvání časové bubliny. Ale zase – nečekejte nějaké zuřivé levelování a stromy schopností. Jen si vylepšíte pár základních vlastností, většinou stylem “první level +25% munice, druhý level +50% munice”.

Ve vlastní hře pak jen jdete víceméně koridorem, i když chvíli v současnosti, chvíli v minulosti, ale stále je to koridor. Hádanky jsou poměrně jednoduché – když vidíte rozpadlé schody, bude třeba je obnovit, protože další cesta povede tamtudy; když vidíte rozpadlou bednu, kterou by šlo omladit, budou o kousek dál vrata, která tou bednou bude třeba nadzvednout. Na chvíli se k vám přidá kolegyně a pomůže vám kosit vojsko, a pak ze hry vystoupí jak Jeřábek z vlaku. Obtížnost je přiměřená, ale někdy se budete šátrat dlouhým tunelem s posledními zbytky sil a dvěma náboji do snajperky…

Ne že by to bylo vysloveně špatné – prostředí je dobré, hra nepadá a zabaví, ale víckrát si ji už asi nezahraju.

_PS: Chcete ji někdo pro XBox?
_

Shrnutí

Plusy Pěkná atmosféra, zajímavý nápad s TMD...
Mínusy ...nevyužitý; linearita
Verdikt Bylo to dobré vyplnění času mezi zajímavými hrami, ale nic nezapomenutelného
Hodnocení
65%

comments powered by Disqus